Digitise Group ApS

Case: Større jysk produktionsvirksomhed

Kontorrobot hjalp pressede salgsmedarbejdere

Efter et øget pres på deres interne salgsafdeling, måtte en jysk produktionsvirksomhed erkende, at de havde brug for hjælp til de manuelle opgaver. I dag har en kontorrobot overtaget 30% af ordrehåndteringen og frigivet tid til bedre kundeservice og proaktivt salg.

Vækst blev en udfordring

En større jysk produktionsvirksomhed mærkede et øget pres på deres interne salgsafdeling og blev i tiltagende grad filtret ind i manuelle opgaver. Deres salgsmedarbejdere sad og tog imod ordrer på telefon, mail og fax - for så at indtaste dem i deres ERP.

Virksomheden vækstede og det blev derfor nødvendigt at ansætte flere. Det skulle synes at være positivt, men med de nye ansættelser kom ikke den skalering af virksomheden, man kunne håbe. De nye medarbejdere skulle blot indtaste salgsordrer, så virksomheden kunne følge med efterspørgslen.

Benspænd blev til muligheder

Virksomheden oplevede, at det var svært at få deres kunder over på EDI eller webshop og en stor del af nye ordrer blev genereret fra kundens ERP. Virksomhedens grossister lagde dagligt flere ordrer med det samme dataformat. (Varenummer, produktnavn, antal, pris.) Disse blev sendt som PDF til salgsafdelingen, der efterfølgende manuelt overførte ordren til eget ERP. Denne opgave blev udført mange gange hver dag, da grossisterne sendte én PDF pr. Ny ordre fra en kunde. Derfor var det oplagt at automatisere denne opgave.

digitise hjalp med rådgivning og implementering

Sammen med nøglepersoner fra virksomheden udarbejdede vi en oversigt over salgskanaler for at afdække potentialet. Vi fandt, at kunder kunne lægge ordrer via telefon, mail, fax, EDI og webshop, hvilket krævede bemanding på mange kanaler. For at afgrænse arbejdsbyrden implementerede vi RPA (kontorrobot) til håndtering af indkomne indkøbsordrer fra udvalgte kunder. Kontorrobotten blev sat op med UiPath, der blev en integreret "medarbejder" i salgsteamet, der helt automatisk kunne hjælpe med at behandle ordrer; åbne mail, behandle og transformere ordreformat og generere EDI fil.

Da vi var færdige med opsætningen, overførte kontorrobotten ordrer fra udvalgte grossister automatisk til ERP, hvilket frigav tid i salgsteamet. I stedet for at bruge tiden på manuelle indtastninger, kunne de koncentrere sig om kundekontakt og effektivisering af salgsprocesser.

Hvad er UiPath?

Det er ikke alle systemer, der er kompatible med hinanden. Derfor har de brug for "en mellemmand" til at levere data. UiPath er et system, der kan hjælpe med at få større systemer til at tale sammen og derved skabe et gnidningsfrit dataflow.

Læs mere om UiPath og vores andre RPA løsninger. Klik her.

Glade medarbejdere er kernen i at skabe tilfredse kunder

Når medarbejdernes arbejdsbyrde lettes gennem effektiviserende tiltag som RPA, frigives der tid og energi til kundeinteraktioner og -service. Denne øgede energi og tilfredshed hos salgsteamet overføres direkte til kundeoplevelser, hvilket skaber en positiv feedbacksløjfe af engagement og loyalitet. Ved at implementere RPA i salgsprocessen, har vi ikke blot optimeret operationel effektivitet, men også kultiveret et miljø, hvor medarbejdere har plads til den kreativitet, der skal til for løbende at optimere virksomheden og kunderelationerne.

Kontorrobotten håndterer over 30% af indkøbsordrerne

Da vi senere evaluerede kontorrobottens indsats med virksomheden, kunne de melde at over 30% af deres indkøbsordrer blev håndteret af robotten. Salgsteamet oplevede mindre pres, da de manuelle indtastningsopgaver var overdraget til kontorrobotten. I stedet havde de øget fokus på god kundeservice og proaktivt salg.

Lad os tage en uforpligtende snak om jeres udfordringer

Udfyld formularen til højre, og vi kontakter dig indenfor 24 timer. Herefter tager vi en snak om bl.a. jeres ambitioner og om jeres setup, for at vi sammen kan sætte en retning for jeres digitale succes.

Alle rettigheder forbeholdes © 2024