Digitise Group ApS

Hvad er digitalisering?

Digitalisering til B2B

Ifølge Danmarks statistik er Danmark en af de mest digitaliserede lande i Europa. På fem år er datatrafikken fordoblet og hele 13% af virksomheder med mindst 10 ansatte anvender robotteknologi. Men hvad er digitalisering? Og hvad betyder det for din virksomhed?

Hvad er digitalisering?

At digitalisere en virksomhed betyder at analog information konverteres til digitale formater. Eksempelvis at overføre fysiske dokumenter til computeren. Når en virksomhed arbejder med digitalisering kan det også indebære automatisering af manuelle handlinger. Her kan eksempel være, at Martin manuelt overfører en ordre, som han har modtaget pr. mail til virksomhedens ERP system. Når ordren håndteres digitalt og automatisk overføres til ERP, er det derfor digitalisering af en manuel opgave.

Fra manuelle opgaver til fuldautomatisk integration

Hvis vi kigger på hver ende af digitaliseringsspektret vil vi finde manuel håndtering af digitale opgaver i den ene ende og fuldautomatisk integration i den anden ende.

Manuel håndtering af digitale opgaver kan for eksempel være noget så simpelt som en copy/paste opgave; at flytte informationer fra ét sted til et andet. For at opgaven kan fuldføres kræver det menneskelig interaktion.

Fuldautomatisk integration forbinder systemer og tjenester og gør dem skalérbare. Data overføres automatisk og kræver ikke menneskelig interaktion. Der er flere niveauer mellem manuel håndtering og integration. Kunsten er at finde et niveau, der håndterer eksisterende behov og øger virksomhedens vækstpotentiale.

For at kunne beslutte hvor I skal starte, skal I have kortlagt, hvilke behov der er for digitalisering. I dén beslutningsproces er det også nødvendigt, at tage højde for medarbejdertrivsel såvel som tilbagebetalingstid, for at være sikker på, at den digitale investering gør arbejdet lettere for medarbejdere og giver mening på bundlinjen.

Eksempler på opgaver, der kan digitaliseres:

Ordrebehandling - Digitalisering af ordreindgang og -opfølgning.

Lagerstyring - Automatisering af lageropdateringer og genbestillingsalarmer.

Fakturering - Automatisering af fakturerings- og betalingsprocesser.

Lead generering - Automatisering af lead genereringsprocesser via online formularer og landingssider.

Rapportering - Automatiseret generering af salgs- og ydelsesrapporter.

Kunde onboarding - Digitalisering af onboarding-processen for nye kunder.

Projektstyring - Brug af projektstyringsværktøjer til at planlægge og overvåge projekter.

Muligheder for digitalisering

Kontorrobotter (RPA)

En kontorrobot udfører en opgave på samme måde, som en medarbejder ville udføre en digital opgave manuelt. En kontorrobot egner sig til opgaver mellem systemer, der ikke nødvendigvis kan snakke sammen. Langt de fleste systemer kan i dag tale sammen ved hjælp af API, men har man et veletableret PIM eller ERP system, kan det være en lettere eller billigere løsning at investere i en kontorrobot.

Integration

Fuldautomatisk integration er et solidt datafundament, der forbinder alle relevante systemer i virksomheden ved hjælp af API. Fuldautomatisk dataintegration gør videns udveksling og interne opgaver i virksomheden skalerbare, hvilket vil sige, at det er lettere at foretage ændringer og justeringer, der øger virksomhedens vækstpotentiale.

Marketing

Digital marketing er efterhånden den mest anvendte form for marketing. Annoncering på Google, Facebook og LinkedIn, samt SEO og email marketing er nogle af de mest kendte marketingindsatser. Det er blevet lettere at opsætte en annonce og markedsføre sig organisk, hvilket øger nødvendigheden af at være skarp og kundeorienteret i sin digitale markedsføringsstrategi.

Salg

Digital salg, e-handel eller e-commerce er den digitale pendant til en fysisk forretning. Det er her du har mulighed for at sælge dine produkter, uden at investere i butiksleje eller interiør. For nogle virksomheder er det relevant at oprette en webshop, hvor andre har brug for en produktside, der svarer til et showroom. Webshop eller ej, er det vigtigt at have in menté at 9/10 foretager online research forud for et køb.

Datavisualisering

Digital datavisualisering henter nøgletal fra relevante kanaler og sammenholder dem i et digitalt overblik. Datavisualisering kan blandt andet hente tal fra markedsføring og salg, så det er lettere for interessenter at træffe målrettede beslutninger.

"Hvordan kommer vi i gang med digitalisering?"

Der findes mange grader af digitalisering, så det kritiske spørgsmål er altid: "Hvordan kommer VI i gang?". I en digitaliseringsproces er det svært at sammenligne sin virksomheds udgangspunkt med konkurrenternes, for man kan risikere at overse vigtige tiltag, som er essentielle for at få succes med netop jeres digitaliseringsproces.

Det kan derfor gøre en stor forskel, at etablere et samarbejde med en digital rådgiver, der kan kortlægge jeres behov og sammenholde dem med muligheder for digitalisering. Ved at få en uvildig digital rådgiver har I større chance for at investere i de digitaliseringsindsatser og systemer, der passer til virksomhedens behov og undgår derved, at købe for stort eller for småt.

Vil du vide mere om, hvordan digitalisering er relevant for dig?

Lad os tage et kig på dit setup, så du kan få en ide om, hvilke muligheder din virksomhed har for digitalisering.

Thomas Damkjær Larsen

Digital konsulent, CEO digitise

thomas@digitise.dk

+45 2945 1575

Alle rettigheder forbeholdes © 2024